tisdag 18 februari 2014

Recension: TUSEN TIPS TILL EN FEGIS

Visst är det något märkligt med dagdrömmar? Du dyker in i en värld, möts av spänning och faror. Du utför hjältedåd och vet när du kliver in att du kommer gå ut därifrån som en hjälte. Riktigt så enkelt är det inte för Rolf. Även om han ägnar sig åt dagdrömmandet mest hela tiden, kliver han inte ut som den hjälten han borde vara.

Rolf bor i ett stort hus tillsammans med sina rika föräldrar, glömska mormor, retsam syster, hembiträde och gammla hund i Paris. Han har en önskan om att bli vän med Ofelia, tjejen som hjälper sin pappa i hans kvartersbutik. Rolf är dock för feg, men kan den där handboken för fegisar hjälpa honom att övervinna sin rädsla? Vad händer den dagen någon hamnar i knipa? Denna gång är det inte i drömmen utan på riktigt och Rolf har inte något val än att ingripa eller fly. Kan det föra Rolf närmare en vänskap med Ofelia?

Skolan är tråkig och dessutom måste Rolf sitta bredvid sin värsta fiende Hugo som är expert på precis allt det som Rolf har svårt för: gymnastik, matte och tjejer. Rolf får en idè och bjuder hem Hugo för att utmana honom i poker. Vad Rolf inte nämner är att, hans vanligtvis otroligt glömska mormor en gång i tiden varit pokerproffs. Det enda hon minns är hur man spelar poker. Hugo kanske trots allt inte är bäst på allt?

Tusen tips till en fegis är den första boken i serien om Rika Rolf skriven av Eva Susso och den franske illustratören Benjamin Chaud. En frisk och lättsam bok som de flesta känner igen sig i. Spännande och humoristisk med sådär lagom mycket kärlek. Väldigt lättläst och passar bra för de som har knäckt läskoden. En underbart och knasig familj och en mormor som bjuder läsaren på många skratt.

Vi hade den som mysig kvällsläsning här hemma, vilket var uppskattat. Några krångliga namn rörde dock till det för min 7-åring, men det klarnade till slut. Däremot blev hon besviken på slutet. Troligtvis är hon för liten för att förstå att det "lyckliga slutet" faktiskt existerade. En härlig miljö där vi självklart får bekanta oss med Paris berömda platser och har du inte varit där, blir du garanterat sugen på att åka dit.

Författare: Eva Susso
Förlag: Bonnier Carlsen
Antal sidor: 109