söndag 19 januari 2014

I ADVENTSKALENDERN I ÅR

I år har jag pysslat ihop en egen adventskalender. Ivrig och med stort självförtroende begav jag mig ut i julhandeln, bokstavligen hängde på låset när affärerna skulle öppna. Detta skulle ju bli lätt, jag hade ju hela konceptet klart för mig. Krimskrams finns det gott om i butikerna, tänkte jag och de där fyndlådorna brukar vara poppis hos alla föräldrar, vars barn går på kalas sisådär sjuttitolv gånger per termin. Behöver jag nämna att jag vid 16-tiden med ömmande fötter, dunkande huvudvärk och svetten i pannan fortfarande stod och slog in paket efter paket. Sambon fick rycka ut och hämta på dagis. "Det här måste bli klart!" skrek jag för mig själv.

Några tusenlappar fick jag förstås lägga ut, till följd av min taskiga framförhållning. Fyndlådorna såg jag inte skymten av och det där krimskramset är numera uppgraderad till finhörnan, där artiklarnas värde inte understeg femtiolappen. Snabb överslagsräkning, tjugofyra dagar gånger tre barn, skapade en målande bild av hur jag fortsättningsvis säljer av mina tillhörigheter. Det blev förstås inte lättare av att en och annan barnbok skulle med, där landar vi naturligtvis på det dubbla. Det blev bra till slut men ni hör ju...ifall ni bestämmer er för att göra egen.



I adventskalendern idag, fick min äldsta tjej på sju år, LasseMajas Biblioteksmysteriet skriven av Martin Widmark. LasseMaja- böckerna brukar jag läsa för henne och grabben, som är fem år och de älskar att sitta och klura på mysteriets alla tänkbara lösningar. Jag känner inte att sjuåringen är redo att läsa dessa böcker själv ännu, läshastigheten är fortfarande för långsam för att avkodningen skall mynna ut i läsförståelse. Som högläsningsbok är den helt enkelt suvurän, även för de yngre barnen.   

 LasseMajas Detektivbyrå - Biblioteksmysteriet av Martin Widmark

Återkommer med en recension så snart vi har läst den.
/dinara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar